Wine of the Week – Kong Henrik viser gode takter

Denne cuvée er skabt specielt til Hendes Majestæt Dronning Margrethe den 2s 70 års fødselsdag. Hans Kongelige Højhed Prins Henrik har gennem årene løftet kvaliteten på dette slot i Cahors til rigtig flotte højder, så det var sjovt at få denne serveret blindt på kontoret forleden dag. Tak til en god kollega for at medbringe. Serveret blindt, så var denne ikke lige til at gætte. Jeg startede forkert ud i Italien, straks derefter Frankrig. Stilen var bare ikke nogen af de klassiske områder; Bordeaux, Rhone, Bourgogne, Loire og sidst men ikke mindst; Languedoc-Roussillon blev udelukket. Første gæt blev så Cahors, hvilket må siges at være ok.

Majeste Cayx

2009 Chateau de Cayx, Cuvée Majeste, Cahors – helt rød i glasset med stor saftig duft af rene røde bær og lidt frisk fad. Med tid en anelse chokolade og våde urter. Høj frisk frugtsyre med stor intensitet i frugten. Den river rundt i munden med masser af liv og saftighed. Vinen fremstår helt frisk og uden tegn på alder. Ikke så sort i frugten som jeg umiddelbart ville forvente af en ren Malbec, med godt med pluspoint for sin friskhed. Eftersmagen er renhed med rensende syre og moden tannin.

 

 

2 comments

  1. Lars Mazzarolli siger:

    Hej Frederik.
    Helt enig. “Kong Henrik” gør det godt. Synes egentlig at hele sortimentet spiller ret godt, incl. den hvide Cigarelle. Har smagt roséen en enkelt gang og fandt den forglemmelig, men hvad – man kan ikke vinde hver gang.
    Den danske importør af Cayx har bl.a. markedsført disse vine som gemmeværdige og rent ud sagt deciderede investeringsobjekter a la stor Bordeaux (i hvert fald for topvinene).
    Hvad tænker du: reklamegas eller god idé?
    Hilsen Lars

  2. vinkreutzer siger:

    Hej Lars
    Helt sikkert vin der kan gemmes og give en større smagsoplevelse end da den blev frigivet. Hvem der skal købe disse vine til frigivelsespris + 10 p.a. efter 5 – 10 år har jeg ingen anelse om. Vi skal som vinhandlere generelt passe på med at kalde vin investeringsvin. Det er kun ganske få vine der reelt stiger markant i pris efter 10 år.

    Så samlet set så må vi kalde “reklamegas” på den gang markedsføring.

    Hygge
    Frederik

Skriv et svar